HTML

Munkahelyi esélyegyenlőség, kompetencia, válasz

Hibák, amelyeket elkövethetünk a munkahelyünkön. Hogyan előzzük meg a munkahelyi konfliktusokat? Mit lehet tenni, ha már baj van? Milyen jogai és kötelességei vannak a munkavállalóknak? Milyen lehetőségek vannak a munkához jutáshoz? Milyen képzéseken érdemes részt venni? Hogyan támogathatjuk saját karrierünket? Hogyan találhatunk törvényes munkalehetőséget?

Friss topikok

Linkblog

Kötelező-e a felmondási idő?

2010.03.28. 21:13 | Esélyegyenlőség | 158 komment

Címkék: jogszabály törvény felmondás munkavállaló munka törvénykönyve munkaadó végkielégítés mt. felmondási idő közös megegyezés

A következő levélben olvasónk abban kéri a segítségünket, hogyan távozhat a felmondási idő letelte előtt a munkaadójától?

"Tisztelt Tanácsadó!Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy munkavállalói rendes felmondás esetén minden esetben kötelezhetnek a felmondási időre? 1 éve dolgozok a cégnél, a következő hónap elsejével el akarok innen menni, mert szeretnék egy másik munkahelyen dolgozni. Sokaktól azt hallottam, hogy mivel olyan munkakört töltök be amelyet a kollégám is el tud végezni (hisz még mielőtt engem felvettek azelőtt is egyedül csinálta), így nem kötelezhetnek a felmondási időre. Igaz ez? A Munka Törvénykönyvében nem találtam erre vonatkozó utalást.Segítségét előre is köszönöm! Tisztelettel: I. Gabriella"

A bejegyzés trackback címe:

https://eselyegyenloseg.blog.hu/api/trackback/id/tr931875871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tanácsadó 2011.04.13. 08:57:46

@bridge2:

Bontsuk ketté a dolgot:
1. Az Ev. munkaadó halálával az Ön munkaviszonya megszűnt, jogutódlásról nem beszélhetünk. Az Ev. magánszemély tartozásai - álláspontom szerint - a hagyatéki eljárás keretében kerülhetnek elszámolásra.
2. Amennyiben Ön az Ev. halála után is végzett munkát, erre Önnel új munkaszerződést kellett volna kötnie annak a cégnek, vagy egyéni vállalkozónak, aki Önt foglalkoztatja. (Az Ön munkabérét és járulékait valakinek számfejtenie kell, - amit az elhunyt Ev. értelem szerűen nem tehet meg).

bridge2 2011.04.13. 18:51:33

Tisztel Tanácsadó!
Köszönöm, a segítségét, de még egy kérdésem lenne.
Ilyen esetben, járna nekem végkielégítés a 8 év munkaviszony után, attól függetlenül, hogy a főnököm halálával szűnt meg a munkaviszonyom, és én most mondtam fel? Ha igen annak az összegét hogy állapítják meg?
Köszönettel. B.

Gilgi 2011.04.17. 11:13:23

Tisztelt Tanácsadó!
Röviden a történetem. Elöljáróban van egy nagy állami vállalat, amelynek vannak kisebb kft-i.Minden Kft.-nek van igazgatója, de mindenben az anya cég dönt és irányít. Én egy ilyen Kft.-nél dolgozom 10 éve mint pénzügyes. (Az osztály egy személyes)A munkámat szeretem, az előző főnökeim elégedettek voltak velem.(Az új igazgató is elégedett a munkámmal) 4 hónapja új igazgatónk van, bizonyos részlegek kiszervezése folyik,(HR, számvitel, pénzügy)több kolléganőmet valós, vagy az új vezetés által annak vélt okokkal elküldtek.(Munkaügyi perek folynak)Én többed magammal átkerültem az új céghez (1 emelettel lejjebb) fizikailag. December óta különböző időpontokat mondtak, hogy mikor vesz át az új cég bennünket, de látható volt, hogy a régiektől szabadulni szeretnének, s lehetőleg úgy, hogy semmit ne kelljen fizetni. Persze ettől fogva lett 3 igazgatónk, meg még egyre több főnökünk, de igazán tájékoztatást nem kaptunk semmiről, se ide, se oda nem tartozunk. A munka egyre több lett, többször kellett bent maradnom általában reggel 6-tól délután 5-6-ig.Van olyan kolléganőm is aki haza viszi a munkáját és otthon dolgozik, mert a családja miatt nem tud bent maradni. Túlórát nálunk nem fizetnek, de nagyon nem is érdekelt, csak az volt a lényeg, hogy minden rendben menjen. Mostanáig. Tudomásomra jutott, hogy két olyan új kolléganőm kapott nem kevés jutalmat, akik nem érdemelték meg. A munkájukat nem jól végzik, rengeteg a panasz rájuk, ráadásul az egyik több mint egy hónapig volt most az év elején táppénzen. Ez úgy derült ki, hogy a HR-es kolléganő nem úgy utalta a jutalmakat, ahogy kellett volna (van rá lehetőség, hogy azt még a számlakivonatban se lehessen látni)ezért én mikor könyveltem észrevettem. Sajnos ennek hangot is adtam, vagyis kiderült, amit szeretett volna a főnökség nem publikussá tenni. Az anyacégnél lévő főnökök is megtudták és utasították az igazgatónkat, hogy rendkívüli felmondással küldjön el. Ő magához hívatott és azt mondta, hogy azonnal menjek betegállományba. Elmentem táppénzre, csak az a baj, hogy mivel az igazgatónk helyileg nem ott van ahol mi, én közben összepakoltam, a kulcsokat le kellett adnom, a belépő kártyámat elvették és eljöttem abban a tudatban, hogy kirúgtak. Aztán mondta az igazgató a táppénzt. Papírom tehát nincs, ugyan mindenki tudta, hogy elküldtek, hivatalosan senki nem közölte velem, de mi van ha ezt a táppénzt és eljövetelt is ellenem akarják fordítani? Azt sem értem, hogy miért kellett táppénzre mennem? Az elküldés indoka, hogy megszegtem a szigorú titoktartási kötelezettséget. A munkavállalói szerződésemben van ilyen kötelezettség, de én úgy érzem, hogy nem én szegtem meg, hanem a HR-es kolléganő nem figyelt eléggé a dolgára. Az, hogy a munkabérek összege, vagy bár milyen juttatás adása bizonyos munkavállalóknak ne derüljön ki, ne legyen publikus az nem az én dolgom. Ön szerint mit tegyek? Maradjak táppénzen? Nem lehet, hogy csőbe akarnak húzni? A rendkívüli felmondás indoka tényleg jogos? Előre is nagyon szépen köszönöm a válaszát.

Tanácsadó 2011.04.17. 21:42:20

@Gilgi:
Tisztelt Olvasónk!
Ez egy elég zavarosnak tűnő történet. Nyilván a dokumentumok és a háttér pontos ismeretének hiányában nem tudok egyértelmű és konkrét választ adni.
Általánosságban: ahhoz Önnek alapvetően semmi köze (és hivatalosan nem is tudhatja), hogy a vállalat vezetése melyik munkatársat milyen módon ismeri el, vagy nem ismeri el.
Amennyiben létezik a vállalatnál un. teljesítmény-értékelési rendszer (TÉR), akkor az iránymutatást adhat, de a szubjektív elemek megkerülhetetlenek. Amennyiben Önt hátrányosan különböztetik meg (diszkriminálják), akkor az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulhat panaszával.

A kérdése másik része munkajogi természetű. Nézze: a felmondásra a Munka Törvénykönyve vonatkozó előírásait kell alkalmazni. A rendkívüli felmondást kizárólag súlyos (fegyelmi) vétség esetén lehet alkalmazni, ehhez fegyelmi eljárást kell lefolytatni, jegyzőkönyvezni, stb. Tehát alapos és részletes indoklás szükséges.
Táppénz: Önt arra senki nem utasíthatja, hogy jogellenesen vegye igénybe a TB ellátását. Ez csalás, súlyos bűncselekmény. Tessék megérteni, hogy ezek a visszaélések a múltban esetleg bocsánatosak, sőt társadalmilag elfogadottak voltak. Napjainkban azonban ezzel már nem lehet "játszani". Erre nem tudok mit mondani, vagy hallgasson erről, vagy menjen a rendőrségre, ha tudja bizonyítani a kényszert, a fenyegetést.

Vélhetően - Ön jól érzi -, csőbe akarják húzni, ami az Ön által leírtak alapján részben már meg is történt.
A felmondást írásban kell közölni a munkavállalóval, ez még nem történt meg. Vélhetően tehát az Ön munkaviszonya még aktív. Ugyanakkor több hibát is elkövetett, amivel elég nehéz helyzetbe lavírozta saját magát, - előbb kellett volna munkajogászt, vagy mediátort megkérdeznie.

Egy esetleges fegyelmi eljárás során nyilván bizonyítani kellene, hogy Ön hogyan jutott személyes adatok birtokában, azokat kinek és milyen formában adta (jogosulatlanul) tovább. - A rendkívüli felmondást nem érzem valós fenyegetésnek, - a munkaügyi bíróságon - véleményem szerint -, a pert Ön nyerné meg.
Rendes felmondással azonban különösebb nehézség nélkül megszüntethető a munkaviszony, a törvényes felmondási idő alkalmazásával, esetleg végkielégítés megfizetésével.
A Táppénz tekintetében fentebb leírtam a véleményem, - konzultáljon a háziorvosával -, de szinte kizárt, hogy 2-3 hétnél tovább táppénzes állományban tudná Ön tartani, a TB önállóan, vagy a munkaadó kérésére ellenőrizheti Önt is, a táppénzt igazoló orvost is. Ön a csalás vétségét kockáztatja, az orvos pedig a működési engedélyét.

Gilgi 2011.04.18. 10:39:00

Tisztelt Tanácsadó!

Nagyon szépen köszönöm a gyors válaszát.

LisaLatte 2011.04.27. 14:26:45

Tisztelt Tanácsadó,
Egy kis gondban vagyok, ezért fordulok Önhöz.
Május 10-től felmondási időmet töltöm, ami június 13ig tart. Találtam másik állást, amit bármikor be is tölthetek, csak az a kérdésem hogy a felmondási idő közben is kezdehetek e másik helyen dolgozni ? A régi cégemtől megkaptam a papírjaim, és ott még a munkaviszonyom június 13-ig tart, ők fizetik a TB-met is.
Válaszát előre is köszönöm,
Lisa

polgieva 2011.05.01. 17:45:34

A munkaadóm 2011.04.27-én (egyben ez volt az utolsó munkában töltött napom is) azt mondta, hogy május 1-től nem dolgozom ott, mert létszámleépítés van.04.30-án megjelent nálam, hogy írjam alá a közös megegyezést, de a fizetésemet, semmit nem kaptam meg tőle, csak elvárta, hogy aláírjam, ezt én nem tettem meg. Aztán ment a vádaskodás a részéről. Kérdésem: Jogos-e részemről az a követelés, hogy addig nem írok alá semmit, míg meg nem kapom az utolsó havi bérem és a 30 napos felmondási időre járó összeget. Mert ellehetetlenített és munkát kell keresnem. Nem szólt időben, holott ezt már rég tervezték, hogy felmondanak nekem, csak nem közölték

Tanácsadó 2011.05.02. 13:00:32

@polgieva:
Tisztelt Olvasónk!

Nem szeretnék senkit "kioktatni", mert a gyakorlat általában bonyolultabban működik, mint az elmélet. Az is igaz, hogy a munkavállalók gyakran nem mernek kiállni jogaik mellett, mert félnek a munkahely elvesztésétől, vagy egyéb következményektől. (Több esetben a munkaadók részéről is jogosak a panaszok).
Ez azonban rövid időn belül már a sokadik eset, ahol a munkaadó diktátumot próbál aláíratni a munkaadóval.
Vérlázító!
Amennyiben már lényegében semmilyen "veszíteni való" nincsen és nyilvánvaló a jogsértés, - a munkaügyi bírósághoz kell fordulni. Nem szabad szó nélkül és büntetlenül hagyni a szemtelen, agresszív, diktatórikus magatartást. Ez akkor fog változni, ha a stílus ellen, a jelenség ellen a munkaadók tömegesen fel mernek majd lépni!
Nézzük:
1/ A munkaadó rendkívüli felmondást csak különleges esetekben alkalmazhat. (Bűncselekmény elkövetése, súlyos fegyelmi vétség, károkozás, stb).
2/ A rendes felmondásnak megvannak a Munka Törvénykönyvében rögzített feltételei és szabályai.
3/ Rendes felmondás alkalmazásakor a munkaviszony nem szűnik meg azonnal, a felmondás ideje legalább 30 nap, plusz ez növekedhet a munkaadónál eltöltött évekkel arányosan, plusz 3 év után végkielégítés illeti meg a munkavállalót.
4/ Szó nem lehet közös megegyezésről, amennyiben annak tartalma egyoldalú érdekeket szolgál. Az ilyen szerződés színlelt, - ha egy kicsit "bátrabban" értelmezzük a jogot, - kényszer, fenyegetés, okirat hamisítás is szóba kerülhet,mint bűncselekmény.
5/ A munkaadónak joga van a munkaadót - rendes felmondás esetén is - azonnali hatállyal felmenteni a munkavégzés alól. Azonban az utolsó munkában töltött napon minden illetménnyel és juttatással el kell számolni és azt a munkavállaló számlájára át is kell utalni. Kötelező kiállítani a szükséges igazolásokat is!

Javaslom, forduljon a Megyei Bíróság Munkaügyi Bíróságához és nyújtson be keresetet az elmaradt juttatások és kamatainak a megfizetésére, valamint kérje a Bíróságot, hogy kötelezze a munkaadót nem vagyoni kár megfizetésére is, mert jogsértő magatartásával az Ön számára többlet költséget, bosszúságot és egyéb joghátrányokat okozott. (Kérje esetleg pártfogó ügyvéd segítségét).

Jelzem, a felmondási szándékot nem kell előre közölni, - ez nem is róható fel a munkaadónak. Az Ön követelésének pontos összegét a keresetlevélben meg kell jelölni.

A munkaadót fel kell szólítani az un. "kilépő" papírok haladéktalan kiadására. (Ennek esetleges megtagadása szintén büntetendő vétség). Megjegyzem, hogy a "kilépő" iratok hiányában is Ön el tud helyezkedni, a munkaviszony igazolásának (TB) egy esetleges táppénz-jogosultság esetén lehet jelentősége.

polgieva 2011.05.04. 21:04:06

Kedves Tanácsadó!

Köszönöm gyors válaszát, ügyem rendeződni látszik.Ez köszönhető határozott kiállásomnak is.(Ezt nagyképűség nélkül mondom;segítve sorstársaimnak)Röviden: munkaadóm jelentkezett nálam, közös megegyezést akart aláíratni, persze pénz nem volt nála.Ezt nem írtam alá, erre ő azzal vádolt, hogy loptam.Mondtam neki, hogy azon túl, hogy soha nem tettem ilyet, rám se tudna bizonyítani semmit.Soha nem leltároztunk, nem standoltunk.Azt mondta, hogy ő az épp betanuló alkalmazottal mindent leltározott.Erre én felvilágosítottam, hogy a leltár nem erről szól.Agresszív lett és a kocsiját püfölte, majd elhajtott.Később hívott és megjelent az üzlettársával, de ekkor már fenyegetve éreztem magam és bekapcsoltam a hangrögzítőt a telefonomon.Eredmény:10 perc vádaskodás, megfélemlítés és fenyegetés.Én végig higgadt voltam és tudtam, hogy nincs esélyük ellenem, ezt próbáltam nekik is megmagyarázni.Végül ismét elmentek.A felvételről nem tudnak, az lett volna az aduász, ha tovább fajulnak a dolgok.Később felhívták a volt munkatársamat, hogy beszéljen már velem, hogy egyezzünk meg.Elmondta neki, hogy tudja nincs bizonyítéka a vádjaira.Azóta találkoztunk és elvileg jövő héten megkapom a pénzem, persze csak azután írom alá a felmondást.Kívánom minden munkavállalónak, aki hasonló helyzetbe kerül, hogy lépjen föl határozottan és tudja, hogy számtalan eszköz és hatóság áll rendelkezésére, hogy bizonyítsa igazát. Köszönöm a segítséget!

xisz 2011.05.07. 16:48:30

Kedves Tanácsadó!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy 10 hónapja dolgozom egy üzletben kötelezhetnek-e 30 napos felmondási időre? Szerdán mondtam fel és találtam is másik állást ahol pedig hétfőn kell megjelennem.
Érhete-e engem bármi kár, hogy ha hétfőn nem jelenek meg a munkahelyemen?

xisz 2011.05.07. 16:49:40

A felmondás közös megegyezéssel történt. Iratokat még nem kaptam kézhez. Előfordulhat hogy aktuális fizetésemet nem utalják át?

monica2011 2011.05.28. 13:41:29

Kedves Tanácsadó!
Abban kérném a segítségét, hogy nekem június 30-ig van munkaviszonyom, Nem tudom hogy meghosszabbítják-e mert az június végén derülne ki. azonban hamarosan kezdhetnék egy másik helyen. Ha én mondok fel akkor mi a helyzet a felmondási idővel és mikor állhatok leghamarabb munkába az új munkahelyemen.
Segítségét előre is köszönön.!

Tanácsadó 2011.05.29. 12:39:15

@monica2011:

Kedves Mónika!

Amennyiben a munkaviszony határozott időre szól, úgy rendes felmondásra nincsen lehetőség, - a szerződés időtartamát ki kell tölteni.
Ilyen esetben a felmondási idő nem is értelmezhető, mert a jogviszony a szerződésben foglalt időpontig tart, majd utána megszűnik.
Közös megegyezéssel lehetséges a szerződés - határidő letelte előtti - megszüntetése.

Muk 2011.06.03. 07:32:16

Tisztelt Tanácsadó!
Munkáltatóm felmondott nekem (átszervezés) és július 1-től számítva töltöm a felmondási időmet.Ígérete szerint felment a munkavégzés alól a teljes felmondási időre. Kérdésem az lenne, hogy a szabadság, végkielégítés és felmondási időt hogy számoljuk. Szeptember 1-én lenne 10 éves a munkaviszonyom. A felmondás közlésekor munkában töltött éveim a mérvadók vagy a felmondási időszak is beszámít? Főnököm szerint a szabadság számítást június 30-ig számoljuk, azaz az éves 25 napos szabadságomnak a fele jár, azaz 13 nap. Szerintem meg a felmondási idő is munkaviszony, így azt az időszakot is be kell számítani.
Előre is köszönöm szíves segítségét!
Üdv Muk

viktória89 2011.06.03. 12:11:53

Kedves Tanácsadó

Volt 3 nap igazolatlanom a munkahelyemen és a feletessem azt mondta h mivel nem tudtam igazol így ki vagyok rúgva!Én május 3-mal már nem is mentem dolgozni vártam a papírokat h mikor kell be mennem az irodába de jött 2 hét múlva egy távirat hogy menjek be mert amúgy megszűnik a munka viszonyom!Én be mentem és azt mondták hogy fel kell mondanom mert ők nem rúgnak ki és így fel mondtam de kötelezni akarnak 1 hónap fel mondási időre de még nem vagyok ott 1 éve 2010.szeptemberében kezdtem egy bedolgozó cégnél és 2011.február 1-vel át vett a cég de a bedolgozó cégtől fel kelet mondanom mert csak úgy vett át a cég és akkor így csak 3 hónapom van a cégnél és így is 1 hónap fel mondási időre akarnak kötelezni de nem tudok be járni mert ez a cég Budapesten van én pedig már fel mondtam az albérletet és vissza költöztem vidékre így nem tudok be járni dolgozni de nem akarnak eltekinteni a felmondási időmtől!
én egy pálya kezdő vagyok és nem tudom ilyen esetben mit tudok csinálni ezért kérem az ön segítségét!Válaszát előre is köszönöm!!
Üdvözlettel Viktória

timea.17 2011.06.03. 20:30:19

Kedves Tanácsadó!
Problémám elég összetett.3 éve dolgozom egy kávézóban.2011.április 30-án írásban közöltem munkáltatómmal,hogy állapotos vagyok.Ezt aláírásával elismerte.Véletlen,vagy sem,nem tudom,de ezzel pontosan egy időben felmondási papírt tett elém.Természetesen nem írtam alá.Nagyon kihúzhattam a gyufát,mert 2 nap múlva hozott az üzemorvostól egy ajánlást a nőgyógyászomnak,ami szerint munkaköröm veszélyezteti állapotomat, ezért vegyenek fel betegállományba.Hiába kértem az orvost,hogy ez ne történjen meg,azt mondta nem tehet semmit,ha egy üzemorvos azt állítja,hogy veszélyes az üzem Ő ezt nem bírálhatja felül,ezért 5 hetes terhesen táppénzre vett,pedig semmi bajom!!!Nem engedhetem meg magamnak,hogy 9 hónapig a 40-50ezres táppénzzel üljek otthon,ezért kicsit utána jártam a dolognak.Mostani tudomásom szerint a munkáltató helytelenül járt el.Állítólag,ha nem tud megfelelő körülményeket biztosítani a kismamának(már pedig azt mondja nem tud),abban az esetben köteles felmenteni a munkavégzés alól és teljes havi járandóságaimat ki kell fizetnie.Erre sem hajlandó,úgyhogy feljelentettem.Kérdésem,hogy ezek után megszüntetheti-e a munkaviszonyomat,mert elvileg a terhesség miatt védett vagyok,de mégis csak abszurd,hogy feljelentem azt akinél még munkaviszonyom van.Eléggé próbáltam lerövidíteni a történetet,persze mondanom sem kell,mindezt nem azért tettem,mert most annyira ráérek,hanem azért,mert nagyon igazságtalanul akart eljárni velem szemben.Köszönöm mielőbbi válaszát,a történetet folytatnám egy másik témával(hamis jelenléti ív) és erről is kikérném tanácsát.
Üdvözlettel: Tímea

timea.17 2011.06.03. 20:49:45

Kedves Tanácsadó!
Minden nap vezetjük a jelenléti ívet,ami szerint 200-210 órát dolgozom.Ezt én minden hó utolsó napján titokban lefénymásolom,mert egyszer egy volt kolléganőmmel nagyon csúnyán elbántak,ezért gondoltam még valaha jól jöhet.Munkáltatóm elkészít egy másik jelenléti ívet minden hónapban,ami szerint mindenki szigorúan 168 órát van bent,illetve elszámol pár nap szabadságot is,ami persze megint csak nem valós és az egészet egyszerre aláíratja velünk és a régit,vagyis az eredetit kidobja.Most,hogy a terhességem miatt így fel vagyok bőszítve,gondoltam megtekerem egy picit.Kérdésem,ha be tudom mutatni a fénymásolt jelenléti íveket,valamint a havi bérelszámolást-ami persze így teljesen eltérő,ezek alapján bizonyítani tudom,hogy havi kb.30 órám és az éves szabadságom sem volt kifizetve.Szóval ezzel érdemes foglalkozni,ha igen,kihez forduljak?
Nagyon köszönöm segítségét!
Üdv.Tímea

Tanácsadó 2011.06.04. 10:52:54

@timea.17:
Kedves Tímea!
Az üzemorvos (foglalkoztatásügyi szakorvos) nem utasíthatja a táppénzes állományba-vételre jogosult körzeti orvost.
Azt nem tudom, hogy Ön mit ért "feljelentés" alatt:
- elképzelhető munkaügyi jogvita kezdeményezése a munkaügyi bíróságon, ahol kérheti a bíróságot, hogy foglaljon állást ebben a kérdésben
- illetve Ön tehet akár rendőrségi feljelentést is, pl. gondatlan veszélyeztetés jogcímen. Az ügy részletesebb ismeretére lenne szükségem annak megítélésére, hogy egy esetleges büntető eljárás megindításához elegendő bizonyítékkal rendelkezik-e?

Tanácsadó 2011.06.04. 10:57:10

@timea.17:

A területileg illetékes munkaügyi központ vezetőjéhez, vagy ellenőrzési főosztályához tud panaszt tenni, esetleg ugyanezt a panaszt megteheti a NAV-hoz (APEH) is.

Tanácsadó 2011.06.04. 11:05:00

@viktória89:

Kedves Viktória!

A felmondani csak írásban lehet. Az Ön számára (minden munkavállaló számára) előnyösebb, amennyiben a munkaadó mond fel.
Ön saját magát hozta nehéz (jogi) helyzetbe. Kérdés, hogy tudja-e esetleg bizonyítani a történteket?
A jelenlegi helyzet - az Ön által adott információk alapján - un. vis maior helyzetnek tűnik, ha nem tudnak megegyezni a munkaadójával, akkor az ügyben a munkaügyi bíróság dönthet. Érdemes lenne talán munka-jogászhoz fordulnia.

Tanácsadó 2011.06.04. 11:10:50

@Muk:

Azzal értek egyet, hogy a felmondási idő is munkaviszonynak számít, amelyre jár a szabadság. (T.i. erre az időre más munkaadónál sem tud szabadságot érvényesíteni).
Szólítsa fel a munkaadót a szabadságnak a munkában töltött időnek megfelelő éves arányos részének kiszámítására és kiadására. Ezt az időszakot a felmondási idő azon részébe kell beszámítani, amelyben Ön munkavégzésre lenne kötelezett. Amennyiben a szabadságos napok száma meghaladja a még ledolgozandó napok számát, a különbözetet pénzben kell kifizetni.

Muk 2011.06.04. 16:06:56

Tisztelt Tanácsadó!
Köszönöm a szabadságra vonatkozó válaszát.
Ha július 1-től indul a felmondási időm és szeptember 1-től lenne meg a 10 éves munkaviszonyom, akkor 10 vagy 9 év munkaviszony alapján kell a végkielégítést, felmondási időt számítaniuk?
Ez még mindig nem világos számomra.
Előre is köszönettel!

timea.17 2011.06.05. 06:29:49

Kedves Tanácsadó!
Köszönöm gyors válaszát.Terhességemmel kapcsolatban a Munkaügyi Bíróságon tettem feljelentést.A jelenléti ívekkel való problémámnak még utána nézek,ahol tanácsolta,mert egy helyről azt hallottam,hogy a fénymásolattal nem érek semmit.
Köszönöm segítségét!

12345678910 2011.06.18. 11:49:51

Tisztelt Tanácsadó!

Azzal a kéréssel fordulok önhöz, hogy közös megegyezéssel történő munkaviszony megszünésékor kötelező adni a munkaadónak felmondási időt felém? Mert ahol most dolgozom nem akar adni,arra hivatkozva ,hogy ahova ki vagyok közvetitve ragaszkodik a munkámhoz, mert más nem tudja ellátni a munkakörömet.

Köszönöm válaszát

Tanácsadó 2011.06.18. 16:33:55

@12345678910:

Tisztelt Olvasónk!

A közös megegyezés lényege a szerződő felek - egymás érdekeit figyelembe vevő - közös akarata. (Semmit sem kell, de mindent lehet).
Közös megegyezés esetén nem értelmezhető a felmondási idő, - hiszen a közös egyezség során eldöntik /eldönthetik a munkaviszony megszűnésének időpontját.
Amennyiben megállapodtak, akkor a megállapodáson utólag nem lehet egyoldalúan változtatni.

verika88 2011.07.02. 19:30:13

Tisztelt Tanácsadó!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önökhöz, hogy munkahelyemen 3 éve dolgozom, szerződésem határozott(jelen pillanatban 3 hónapra hosszabbították meg) és ahhoz, hogy munkámat tovább végezhessem szükségem lenne egy bizonyos OKJ-s tanfolyam elvégzéséhez, de csak azért, hogy "feltudjam mutatni a papírt" róla.Továbbá a tanfolyamot saját költségemből kellene fizetnem.(ami nem kevés)Kérdezném, hogy ez szabályos-e vagy sem.

Köszönöm válaszukat

Tanácsadó 2011.07.03. 14:20:38

@verika88:
Kedves Verika!

Talán a pontosabb jogi megközelítés tisztázásához azt kellene tudni, hogy az OKJ-s végzettség meglétét a munkakör betöltéséhez jogszabály, vagy a munkaadó írja elő.
Érdemes lenne azt is tudni, hogy az Önhöz hasonló munkakörben dolgozókkal szemben, mi az elvárás. A részletek ismeretének hiányában iránymutatásként három dolgot tudok mondani:
1. A munkaadó előírhatja valamilyen képzettségnek a megszerzését.
2. A munkaadó nem tagadhatja meg, amennyiben Ön képezni akarja magát, a szabadidőt (nem feltétlenül fizetett formában) biztosítania kell.
3. A képzés költsége általában a munkaadót terheli, - azonban, ha a munkaadó kötelezi képzés elvégzésére a munkavállalót, akkor más lehet a helyzet.

Ön a munkakört huzamosabb ideje is ellátja, - többek között ezért is -, úgy gondolom, hogy a munkaadó magatartása nem jogszerű.
Ön azt írja, hogy 3 hónappal hosszabbították meg a munkaszerződését. Korábban is határozott időtartamra szóló szerződéssel rendelkezett, vagy egy határozatlan időre szóló munkaszerződés (jogszerűtlen) felmondására került sor?!!!

Bonglárka 2011.07.03. 15:45:25

Jó napot kívánok!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz,hogy kicsit több mint 1 év munkaviszony után szeretnék felmondani;beszéltem a közvetlen felettesemmel,ő azt mondta,hogy 30 nap a felmondási idő(ezzel még nem lenne probléma)de hozzátette,hogy nincs közös megegyezés.!Ezzel az a baj,hogy ha addig nem találok munkahelyet,tudomásom szerint nem vagyok jogosult a munkaügyi központtól,munkanélküli járadékra.Ez igaz-e?És tényleg csak a munkáltató jóindulatán múlik-e a közös megegyezés?

Válaszát előre is köszönöm!

CsillaLilla 2011.07.04. 14:08:42

Kedves Tanácsadó!

Jelenleg 70 napos felmondási időmet töltöm munkavállalói felmondást követően. Terveim szerint az utolsó 9 napon szabadságon leszek - az időarányosan járó részt venném ki. Két kérdésben szeretném a tanácsát kérni:
1. kötelezhet-e a munkaadóm arra, hogy a szabdságot munkával töltsem? Munkaköröm pótlása egyelőre nem megoldott, így szóban fevetették ezt a lehetőséget. Tudom, hogy a szabadság 2/3-val rendelkezhet a munkaadó, de a szabadságomról nem rendelkezett írásban (július 25-től venném ki).
2. szabadságom alatt már munkaviszonyt létesítenék a következő munkaadómmal (sürgősen kellene kezdenem). Megtehetem-e ezt bármi következmény nélkül?

Segítségét előre is megköszönöm!
Csilla

ikiv0000 2011.07.21. 07:00:42

Kedves Tanácsadó!

Jelenlegi munkahelyemen több, mint 5 éve dolgozom, viszont 2 éve eladták a céget és az új tulajdonos új munkaszerződést íratott alá velem, mely szövege szerint megsemmisíti az előző szerződés rendelkezéseit, de elismeri az előtte lévő szolgálati időmet. A kérdésem az lenne, hogy ebben az esetben 30 vagy 45 nap a felmondási időm (az új szerződés még nincs 3 éves).
A másik kérdésem, hogy a szerződésemben az áll: "A munkaköri leírás jelen munkaszerződés lényeges és elválaszthatatlan részét képezi", ellenben nincs munkaköri leírásom. Továbbá a szerződésemben még az is szerepel: "A munkavállalót a havi személyi alapbérén felül a jelen szerződés mellékletében rögzített prémiumcélok elérése esetén a jelen szerződés mellékleteiben rögzített összegű éves prémium (1. sz. melléklet) és havi prémium (2. sz. melléklet) illeti meg. Mindkét melléklet meghatározott időre szól és szerepel bennük, hogy lejáratkor újat kell írni, ez azonban azóta sem történt meg, tehát mindkét melléklet már régen lejárt, új pedig nincsen.
A kérdésem az lenne, hogy a mellékletek, illetve a munkaköri leírás hiánya alapot adhat-e rendkívüli felmondásra, vagy hogyan tudja segíteni érveléseimet az esetlegesen 45 nap felmondási időm 30 napra, közös megegyezéssel történő csökkentése érdekében.
Esetleg érdekes lehet az előzőek megválaszolásánál a szerződésem egy másik pontja is, amely a következőt tartalmazza: "Amennyiben jelen szerződés valamely rendelkezése részben vagy egészben érvénytelen lenne, vagy azzá válna, az nem jelenti az egész szerződés érvénytelenségét. Az érvénytelen rendelkezéseket egy olyan érvényes rendelkezéssel kell pótolni, amely az érvénytelen rendelkezés gazdasági céljának leginkább megfelel.

Segítségét előre is köszönöm

ikiv0000 2011.07.21. 07:23:03

Az előző kommentből lemaradt, hogy természetesen semmilyen prémiumot nem kapok és nincs is róla mellékletem, hogy mennyi prémiumot kaphatnék és ehhez mit kell teljesítenem. Az utolsó, már évek óta lejárt mellékletem, az új szerződés megkötésekor 3 hónapra szólt (szóban próbaidőt emlegettek), melyben nem szerepeltek célok csak az, hogy abban a 3 hónapban teljes prémiumot kapok és a 3. hónap végén újat kell írni, így arra sem hivatkozhatnak, hogy új melléklet hiányában a régi, már lejárt tekinthető érvényesnek, mivel ebben az esetben 2 évi prémiummal lennének adósak.

szem-füles 2011.07.22. 11:45:19

Kedves Tanácsadó!

Munkáltatómmal 1 éves határozott idejű szerződést kötöttünk, próbaidő kikötése nélkül ez év áprilisában. Kérdésem az lenne hogy amennyiben az 1 év lejárta előtt felmondok, kötelezhetnek-e felmondási időre? Ha igen mennyi időre? Mire kötelezhetnek és milyen jogaim vannak? Az MT-ben csak a határozatlan idejű szerződés vonatkozásában találtam információt.
Válaszát előre is köszönöm.

daá7 2011.07.22. 22:18:37

Kedves Tanácsadó !

Én egy bizományosi cégnél (vállalkoznál) voltam szellemi beosztott 200 feb 1-július 23 ig, egyik napról a másikra közölte a főnököm SZÓBAN( 2011 július 13) ,hogy megválik tőlem, és ,hogy másfél héten belül már nem lesz szüksége rám mert talált új munkaerőt aki kezd is(júl 25.én). Holnap dolgozok utoljára ,másfél hét telt el ugye a szóbeli felmondás óta de még mindig nem kaptam írásban róla semmilyen hivatalos papírt sem. Mennyi a felmondási idő milyen jogaim vannak ? Július 25 től már nem dolgozok és már ezt az utolsó hetet sem fizeti ki a főnököm. Ezek szerint nem akarja megadni a felmondási időmet ? és ráadásul az a minimum lenne h sokkal előbb közölnie kellett volna a döntését arról nem is beszélve ,hogy a felmondási idő betartásával azt az időt még ki is kéne fizetnie. És azt is hallottam, hogy amíg írásba nem adja addig nem is hivatalos. Kérek segítséget ill tanácsokat ez ügyben. Köszönettel : Anita

Gigi87 2011.09.27. 09:05:06

Kedves Tanácsadó!

Nem egész hat hónapja dolgozom egy cégnél 2 szakban.Most kénytelen vagyok felmondani mivel 2 kiskorú gyermekemmel egyedül maradtam és a felügyeletet nem tudom megoldani.Rám elviekben a 30 napos felmondási idő vonatkozik amit nagy valószínűséggel le is fognak dolgoztatni mivel nagyon sokan leszámoltak az utóbbi időben.Az lenne a kérdésem ha az előbb említett családi okokra hivatkozom akkor is kötelezhetnek a felmondási idő ledolgozására?
Válaszát előre is köszönöm.

ájrin 2011.10.02. 10:20:29

Kedves Tanácsadó!
21 éve dolgozom a cégemnél,de a munkahely légköre miatt tovább nem tudok ott dolgozni.Új munkahely nincs kilátásban,de szeretnék felmondani.Kérhetem e a közös megegyezéssel való felmondásomat,illetve rendes felmondás esetén jár e munkanélküli járadék?
Valamint mennyi a felmondási idő,mennyit vagyok köteles ledolgozni és alatta jár e szabadság?Ha felmondok és nem dolgoznám le a teljes időt mennyi "kártérítést"kellene fizetnem a cég felé(ahogy az előttem kilépők is tették)ha bruttó 81000,- Ft a keresetem?

Válaszát előre is köszönöm.

állásnélkül 2011.10.16. 13:54:58

Kedves Tanácsadó !

Közel 4 éve dolgozok a cégnél, ahol leépítések folynak.Tanácstalanok vagyunk a felmondással kapcsolatosan, mert nem tudjuk pontosan, hogy milyen hátránnyal járna számunkra a közös megegyezés illetve a rendes felmondás abban az esetben, ha rögtön nem találunk állást és munkanélküli segélyre szeretnénk regisztrálni a munkaügyi központnál.
A hónap közepén közölték, hogy elbocsájtanak, ebben az esetben mikortól szűnhet meg a munkaviszony? Nov.1-től nem tartanak igényt a munkánkra.Közös megegyezés esetén is kérhetünk végkielégítést és az egy havi felmondási időre szóló bért?
Előre is köszönöm a választ!Üdv

RuthSz. 2011.11.01. 13:30:24

Kedves Tanácsadó!

"A Fő Szabály az, hogy amennyiben a felmondást a munkaadó kezdeményezi, úgy a felmondási idő felében kötelezheti munkavégzésre a munkavállalót. A felmondási idő második felében a munkavállalót a munkavégzés alól fel kell menteni.
Más a helyzet akkor, ha a felmondást a munkaadó kezdeményezi. Ebben az esetben a felmondási idő teljes idejére munkavégzésre kötelezhető a munkavállaló."

A kérdésem csak annyi lenne, hogy mind két esetben a munkaadóról van szó? Munkavállaló vagyok és tudni szeretném, hogy engem meg illet e a felmondási idő fele.

Válaszát előre is köszönöm!

anyu67 2011.11.01. 14:50:47

Kedves Tanácsadó!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz,hogy október 31.-én megszünt a 3 hónapos szerződésem,amelyre a cég a munkaügyiközpont által folyósított támogatást vett igénybe!
Most november 1-ével kellene aláírnom a szerződést jövő év április 31-ig ismét munkaügyi támogatással egybekötve.
De én nem szeretnék addig a cégnél maradni!
Az lenne a kérdésem,hogy nekem származhat-e valamiféle problémám ebből ha felmondok? Tehát a támogatási összeget nem kell-e visszafizetnem?-,mert már ilyet is hallottam!
Még lenne egy olyan kérdésem,hogyha én mondok fel rendes felmondással,akkor 3 hónapig nem igényelhetem a bérpótló támogatást?
Köszönöm válaszát előre is!
Üdv: Anita

Tanácsadó 2011.11.01. 20:24:48

@anyu67:
Kedves Anita!
A határozott időre kötött munkaszerződést (lényegében) nem lehet felmondani. Vagy elfogadja a munkaadó ajánlatát, vagy nem.

A bértámogatáshoz Önnek jogilag nincsen köze, az a munkaadó problémája. Önnel szemben a munkaszerződés jogellenes felmondása miatt indíthat a munkaadója jogi eljárást. Sok jóval nem szeretném Önt kecsegtetni, azon információk alapján,amit Ön leírt.

Jól tudja: a munkavállaló felmondása esetén 3 hónapig nem igényelheti a bérpótló támogatást. (Ez a jövő évtől kezdve amúgy is jelképes lesz).

anyu67 2011.11.02. 14:51:56

@Tanácsadó: Kedves Tanácsadó!
Ma írtam alá a szerződésemet!
Szerencsére határozatlan időre adták és így kaptam még 3 hónap próbaidőt!
S ha jól tudom akkor a próbaidő alatt bármelyik fél felmondhat,sőt ilyenkor felmondási idő sincs!?

Addig pedig csak alakulnak a dolgaim valamilyen irányba!

Köszönöm válaszát!
Üdv:Anita

Tanácsadó 2011.11.02. 15:03:03

@anyu67:

Kedves Anita!

Ugyan az ismételt próbaidő alkalmazása messzemenően jogellenes - így lényegében semmis -, viszont fogadjuk el a munkaadója által teremtett helyzetet. Valóban, próbaidő alatt bármelyik fél indoklás nélkül felmondhat. A felmondást írásban, igazolható módon kell bejelenteni, pl. tértivevényes levél formájában. A felmondás a közlés kézbesítése (az átvétel) időpontjától érvényes.

gépmester84 2011.11.13. 10:57:34

Tisztelt Tanácsadó!
Feleségem 5 éve dolgozik a munkahelyén ebből 3 évet volt itthon GYES-en.
Most hónap végén jár le neki,ami azt jelenti hogy decemberre már munkába kellene neki állni,amit persze nem tud vállalni,mivel gyermekünket még nem vették be óvodába, és nem tudjuk kire hagyni se.Ezért ugy döntött hogy inkább felmondd.Eddig rendben,45 nap felmondást határoztak meg neki,viszont ugy hogy nem irják meg neki hogy közös megegyezés alapján válnak szét.Ami gondolom azt jelenti hogy se végkielégités,se esetleg munkanélkülire nem tud igy elmenni.Kérdés tehát: megteheti e ezt a cég,hogy nem megy bele a közös megegyezésbe?viszont a saját erőből történő leszámolásra minek a felmondási idő,ha ugy se kap végkielégitést!

Köszönöm a válaszát!
ÜDV

Tanácsadó 2011.11.13. 19:02:01

@gépmester84:

Kedves "gépmester"!

Ha az Ön felesége szeretne felmondani, miért is lenne ez közös megegyezés?!
Szerencsétlen szituáció, de jogilag a munkaadónak igaza van. Minek fizessen, ha nem muszáj.

A felmondási idő olyan jog, amely egyaránt jár a munkaadónak és a munkavállalónak. Ebben az esetben a termelés /működés folyamatosságát garantálja /biztosítja a jog, hiszen (vélhetően) a távozó munkavállaló helyére új munkaerőt kell találni, azt betanítani, stb. (Legalább is a jogalkotó ilyen logika alapján szabta meg ezt a garanciális intézkedést).

Igen, jól látja, ilyenkor nem jár a végkielégítés, az álláskereséséi támogatás 3 hónap után igen, - de az januártól inkább csak szimbolikus lesz.

Megjegyzem egyre több olyan vállalat működik, amelyik saját gyermek megőrzőt, vagy óvodát tart fenn, az ilyen esetekre. Ezek jó példák, csupán remélni lehet, hogy a jövőben az ilyen hozzáállás is gyakoribb lesz.

fercsi87 2011.12.05. 23:20:02

Tisztelt Tanácsadó!

Soproni pékségben dolgoztam tegnapig, amikor a főnök azonnali hatállyal felmondott, mert vita kerekedett abból, hogy rendszeresen késik a bérek kifizetésével, illetve megállapodtunk plussz munka elvégzésében plussz bérért, amit utólag nem volt hajlandó kifizetni, mert önhatalmúlag úgy döntött, hogy a plussz munkát betette a munkakörömbe. Szeretném megkérdezni, hogy ezt megteheti-e? Úgy tudom, hogy felmondási időnek lenni kell és arra az időre is jár munkabér. Jól tudom?

Előre is köszönöm a segítséget!
Tisztelettel: Ferenc

Tanácsadó 2011.12.06. 08:52:18

@fercsi87:

Kedves Ferenc! Az Ön leírása alapján a munkaadó eljárása teljes mértékben jogellenes.
A munkaadó vélhetően a munkavégzés megtagadására fog majd hivatkozni.
Álláspontom szerint mihamarabb forduljanak a munkaügyi bírósághoz:
1./ Munkaviszony helyreállítása
2./ Elmaradt bérek, juttatások megfizetése
3./ Késedelmi kamatok megfizetése
4./ Valamint kártérítés megfizetése tárgyában.

Rendkívüli felmondás esetén a felmondási idő nem értelmezhető, Önnek, Önöknek azt kell bizonyítaniuk, hogy a rendkívüli felmondás alkalmazása jogellenes volt. Véleményem szerint erre minden esélyük megvan.

Jelzem, - azért is kérjék a munkaviszony helyreállítását a bíróságtól -, mert a jogerős ítélet meghozataláig a munkaadónak az Ön /Önök járandóságait ki kell fizetnie. Kérjék munkaügyi szakjogász, mediátor segítségét az ügy viteléhez.

fercsi87 2011.12.06. 16:25:21

Tisztelt Tanácsadó!

Nagyon köszönöm a gyors választ!
Sokat segített!

Köszönettel: Ferenc

Indexy 2011.12.26. 11:08:43

Tisztelt Tanácsadó!

2 és fél éve dolgozom jelenlegi munkahelyemen. Pozíciónk 2012. márciusában megszűnik, struktúra váltás miatt. A cég leépítést tervez január elején (mint minden évben), de erről a munkavállalókat nem szokták előre tájékoztatni. Ez most 30 embert fog érinteni. Ígérték, hogy az én pozíciómhoz már nem nyúlnak hozzá, mert márciusban amúgy is megszűnik (nehezen, de ezt már elfogadtuk).

A problémám a következő:

Információt szereztem arról, hogy a pozíciómhoz mégis hozzányúlnak, és az 5 emberből 1-et elküldenek. Én lennék a "kiválasztott". Persze, ahogy a cégtől ezt megszokhattuk, minden titkos, úgyhogy ezt a HR igazgató cáfolja. Nem vagyok naiv ember, úgyhogy érzem/tudom mi vár rám január 2-án. A gond csak az, hogy most hirtelen nincs más munka kilátásban, és ragaszkodnék felmondási időhöz.

A kérdésem a következő:

1. Kérhetek-e akár 30 nap felmondási időt?
2. Jobb-e, ha én adom be a felmondásomat?
3. Milyen felmondási esetben kaphatok munkanélküli segélyt?

Válaszát előre is szívből köszönöm: Indexy

Tanácsadó 2011.12.26. 22:31:27

@Indexy:

A munka Törvénykönyve a jövő évtől jó erős átalakításon fog átesni, - amennyit a tervezetből ismerek, az nem éppen kéznyújtás lesz a munkavállalók felé, de majd ezzel akkor foglalkozzunk, ha a Törvényt kihirdették. (Persze előfordulhat, hogy amit most írok, az később már nem lesz érvényes).
Szóval:
1./A leírt esetre a csoportos létszámleépítés szabályai vonatkoznak. Ennek jelentősége a tájékoztatásban van és a közlésre szánt időben. Csoportos felmondást alkalmazni azonnali hatállyal nem lehet. A munkaadó kötelessége, hogy a tervezett intézkedést jelentse a Munkaügyi Központnak.

2./ Nem jobb, ne Ön adja be a felmondását. Az álláskeresési támogatás szempontjából januártól ugyan szinte mindegy (90 napig kaphat ellátást), -de mondjon fel az és vállalja a felelősséget, akinek nem áll érdekében foglalkoztatni. (Olyan ez, mint a válókereset beadása, mindegy ki adja be, a házasság megszűnik, de azért érzelmi, vagy etikai okokból mégsem teljesen mindegy, hogy ki és miért kezdeményez).

Jelzem, a munkavállaló felmondása esetén a felmondásii idő legfeljebb felében kötelezhetik munkavégzésre, míg ha Ön mond fel, a felmondás teljes idejét le kell dolgozni.

3./ A munkaadó rendes felmondása esetén és közös megegyezéses munkaviszony bontásnál jogosult azonnal a segélyre.

Indexy 2011.12.28. 12:59:23

Tisztelt Tanácsadó!

Köszönöm szépen gyors válaszát!

Szóval ne én mondjak fel! Akkor hagyom a dolgokat maguktól történni! Csak én dolgozni szeretnék, és a felmondási időt is minél hosszabbra nyújtatnám! Táppénzre nem akarok elmenni, ennél egyenesebb ember vagyok!

Mégegyszer köszönöm támogató és útbaigazító segítségét!

szoist 2012.01.22. 22:56:38

Tisztelt Tanácsadó!

2011. december 29-n a munkáltatóm közös megegyezéssel felmondott nekem és még 2 kolléganőmnek. A felmondási időtől eltekintett a munkáltatónk, tehát nem kell ledolgoznunk,de rendesen ki is fizette a február 3-ig a bérünket. Nekem csak az a kérdésem,hogy végkielégítés járt volna-e nekünk (mivel mind 3-n több mint 3 éve dolgoztunk a cégnél) vagy az ilyennél nincsen végkielégítés és csak a felmondási időre jutó munkabért fizetik ki? Illetve, nem indokolta a munkaviszonyunk megszüntetését,hogy ez ellen lehet-e valamit tenni,vagy már aláírtuk a közös megegyezést és így nincs mit tenni?

Üdvözlettel:
Szoist

szijú 2012.02.04. 10:17:12

Üdvözlöm!

Dolgoztam egy elég nagy kereskedelemmel foglalkozó cégnél,egészen
keddig(2012.01.31.)

Azon a napon délben behívatott a volt főnököm,és közölte hogy két embertől
meg kell válnia,az egyikre rám gondolt .Majd megkérdezte hogy elsejével vagy
huszonnyolcadikával küldjön el .Én persze mondtam hogy rábízom ha már így
döntött .Pár perc múlva jött is a könyvelő és hozta a papírt hogy közös
megegyezéssel felmondok,írjam alá .Én balga gondolkozás nélkül alá is írtam.

Ma 2012. február 3.-án telefonáltam a könyvelőnek hogy megvannak-e a
leszerelő papírjaim .Közölte hogy a papírok megvannak,de fizetést nem adhat
mert azt az utasítást kapta hogy egy forintot se adjon .Tudni kell mind
ehhez hogy van vállalati kölcsönöm 116800-ft hat órával vagyok bejelentve de
nyolc tíz órában dolgoztam,amit mindig kézbe fizetett ki .Most ez úgy jött
ki nekik a 0 fizetés Januári hónapban hogy,ö szerintük járna nekem 76 ezer
forint,( Én akárhogy számolom minimum 96800-ft járna) ebből a nem hivatalos
pénzem megy törlesztésbe a hivatalos pénzem X %-át levonják egy régi hitel
elmaradásom miatt,a maradékot meg nem fizeti ki hanem ad róla egy számlát
mintha levásároltam volna nála .Mindezen felül adnak egy papírt amit az új
munkáltatómnak kell odaadjam hogy még 59000-ft neki jár és hogy azt majd
neki fogják átutalni .Nekem ez egy kicsit sántít.

Még nem vettem át semmi féle papírt tőlük,mit tegyek?

Előre is köszönöm!

ancsika 2012.03.16. 22:27:42

Tisztelt Tanácsadó!

1.5 éve dolgozom egy cégnél (minimálbéres bejelentés 8 órás, zsebbe a többi), s nincs aláírt munkaszerződésem (sose készült el az általam elfogadható verzió).

Ha holnap bemegyek a főnökhöz és azt mondom többet nem jönnék dolgozni, akkor milyen jogi és pénzügyi lépésekre számíthatok?

Valamint ha kötelez a 30 napos felmondási idő letöltésére, akkor azt hogyan tudja jogilag alátámasztani, hogy én azt ledolgozom vagy végigülöm a 8 órát a helyemen?

Köszönet előre is...

Tanácsadó 2012.03.17. 19:17:01

@ancsika:

Kedves Ancsika!

Többek között azért nem szeretem az inde.hu "MH Terror" blogját, mert "lovat adnak" a munkaadók alá, a komolytalan panaszok megjelenítésével.

Önnek annyit tudok mondani, ha nincsen érvényes munkaszerződése, akkor nem lehetséges a minimálbéres bejelentés sem.
Amennyiben Ön be van jelentve minimál bérre, akkor van olyan szerződés, amit Ön aláírt... (Bár már azon sem lepődnék meg, ha nem lenne).

Ha Önnek nincsen munkaszerződése, akkor lényegében azt tehet, amit akar, mert nincsen kötelezettség vállalás a nem létező szerződés mögött.

Ha mégis lenne munkaszerződés, akkor a munkaadó Bíróságoz fordulhat és különböző jogcímeken követeléseket terjeszthet elő Ön ellen. (Elnézést a kifejezésért, de "kamu", azaz színlelt szerződések esetében ez ritka nagy"pofátlanság").

Azt nem értem, ha nincsenek megfelelő szerződések, csalárd módon történnek a kifizetések, akkor miért nem jelentik be a megfelelő helyeken a munkaadót?! Attól félnek, hogy nem lesz munkájuk? Nem így van. A munkaadónak kell az a profit, amit Önök termelnek meg. Egyébként így rendes biztosításuk, táppénzük, munkanélküli ellátásuk és nyugdíjuk nem lesz.

424242 2012.03.18. 22:14:17

Tisztelt Tanácsadó!

Röviden a helyzetem: a munkahelyen ahol dolgozok munkaügyis támogatást kapnak rám, ami még két hétig tart , a két hét leteltével valószínűleg kirúgnak, találtam már másik munkahelyet ahol sürgősen kellene kezdenem, a munkáltatóm el is engedne ( de a támogatás miatt nem lehet közös megegyezéssel, csak én mondhatok fel ). Jelen esetben ha én felmondok, akkor is mindenképp él még 30 napig a jogviszonyom a céggel (felmondási idő miatt , akkor is ha ők nem ragaszkodnának ehhez)? Ilyenkor van valami járható út?

Válaszát előre is köszönöm!

Tanácsadó 2012.03.18. 22:47:21

@424242:

Tisztelt Olvasónk!

A támogatási szerződés ismeretének hiányában nem tudok pontosan állást foglalni. Azonban a közös megegyezéssel történő szerződésbontást a munkavállaló is kezdeményezheti. (Kevéssé tartom valószínűnek, hogy a támogatási szerződés röghöz kötné a munkavállalót. Az Ön helyében esetleg a munkaügyi kirendeltségen érdeklődnék a támogatás feltételeiről. (Magam több ízben voltam ilyen pályázatok kiírója, illetve bírálója.

Így az is meglepne, hogy a támogatási idő leteltét követően ne lenne továbbfoglalkoztatási kötelezettsége a munkaadónak.

Egyébként a munkaadó az Ön esetleges felmondása esetén is eltekinthet a felmondási idő ledolgozásától. Minden emberség és jó indulat kérdése.

424242 2012.03.18. 22:50:19

Tisztelt Tanácsadó!

Köszönöm szépen a gyors választ, a jó indulat az meglenne csak azt nem tudom jogilag mi lehetséges. A támogatás pedig: Szakképzettséggel rendelkező, pályakezdő álláskeresők munkatapasztalat-szerzésének támogatása.

ancsika 2012.03.19. 20:43:52

Tisztelt Tanácsadó!

Köszönöm válaszát, értem felháborodását, de sajnálatos módon így működnek a kis cégek hazánkban... Színlelt szerződések, zsebes kifizetések, áfa csalások, illegális software-k, feltupírozott pályázatok... De ezekkel Ön is tisztában van, mint mindenki...

jevi30 2012.04.13. 17:50:42

Kedves Tanácsadó

Szeretnék érdeklődni hogy mit tegyek és mik a jogaim ebben az esetben,ami a következő.
Egy kft nél termelői munkakörben / cukrászként /dolgozom 2011 novembere óta,és pár hete írtam alá a munkaszerződés hosszabbítást mivel lejárt a 3 hónapos próbaidőm.Viszont pár napja bejelentettem hogy nemtudok tovább dolgozni járni a kft hez / és egyidejűleg beadtam a felmondásom írásban./mivel elköltözöm és nemtudok bejárni az uj lakcímemről.Erre a főnököm ugy reagált hogy 30 napos felmondási időre kötelez,mivel ha elmegyek a munkahelyről,2 embere marad és szerinte ez kevés.Viszont én ahová költözöm képtelenség bejárni a kft hez..Érdeklődnék hogy mit tehetek ez ellen,és mik a jogaim.Szabadság? Táppénz?Tehát egyszóval nem akarnak elengedni a kft től.
Válaszát előre is köszönöm

lilys 2012.04.21. 19:08:05

Kedves Tanácsadó!

2010. júliusa óta dolgoztam egy pénzügyi cégnél, mint asszisztens 2012. 03-ában adtam be a felmondásom kb. 3 hét táppénzen töltött idő után, mert a munka körülményeim miatt állandóan betegeskedtem, a helyiségben ahol dolgoznom kellett átlagban 7-10 fok volt. A felmondásomkor (pénteken) sikerült elengedtetnem a felmondási időt ami 30 nap lett volna. Hétfőn már egy másik munkahelyen kezdtem. A kérdésem az lenne, hogy a felmondási időre jár-e az átlag fizetés annak ellenére, hogy felmentettek alóla és már egy másik munkáltatónál kezdtem dolgozni hétfőn? Sajnos teljesen ellentétes információkat kaptam ezért kérném a segítségét.
Válaszát előre is nagyon köszönöm!

Esélyegyenlőség 2012.04.22. 10:13:45

@lilys:

Kedves Lilys!

A helyzet egyértelmű: Ön mondott fel. Ráadásul Ön kérte, hogy a kötelező felmondási idő kitöltése alól is mentse fel a munkaadó. A munkavégzéssel nem töltött napokért nem kell a munkaadónak munkabért fizetnie. (Ha jogosult lenne végkielégítésre, így azt sem kellene).

Ha beleolvas korábbi kérdésekbe, akkor valószínűleg talál olyat, hogy a munkaadó nem volt hajlandó eltekinteni a felmondási idő kitöltésétől. Így a munkavállaló nem tudta az új munkahelyén megkezdeni a munkavégzést...

A munkakörülmények miatt az OMMF-hez tudott volna panasszal fordulni.

fairlane75 2012.05.05. 14:11:41

Tisztelt Tanácsadó!

Tanácsát szeretném kérni avval kapcsolatban, hogy a rendes felmondást megelőzően a munkáltatónak kell-e valamilyen írásbeli figyelmeztetésben részesítenie a munkavállalót az estleges munkaviszony megszűnéséről? Vagy közölheti azonnal, hogy kivagyok rúgva?

Esélyegyenlőség 2012.05.05. 20:27:47

@fairlane75:

Kedves Fairlane!

Néhány speciális helyzettől eltekintve nincsen a munkaadónak előzetes bejelentési kötelezettsége. (Ilyen kötelezettség a munkavállaló felmondása esetén sincsen).
Speciális helyzet lehet pl. a csoportos létszámleépítés, a munkaadó felszámolása, végelszámolása.

hoczimester 2012.05.29. 19:27:50

Hello.
Az én problémám az lenne hogy van az adott munkahely(egy étterem konyhájaahol szakácsként dolgozom),és már nagyon elmérgesedett a helyzet a főnökség és a dolgozók között.Teljesen hülyének nézik az embert(hol nem?),és folyamatosan azzal fenyegetőznek hogy akármikor elküldhetnek.Idézem amit az egyik főnököm mondott már nem egyszer "Nem kötelező itt dolgozni,most is éppen 3 szakácsot is feltudnánk venni a helyedre".
Már teljesen ki vagyok idegileg.7 hónapja vagyok itt a cégnél,a konyhán már lassan 2 éve.De ez is azért mert 2 szer váltottunk céget,és az új főnökök határozattlan időre vettek fel csak.8 emberből már csak 5-en vagyunk.Most mondott fel az egyik munkatársam,és elengedték,de utánna az egyik főnök úgy tett a másik munkatársamnak hogy 30 napos a felmondási idő.Azért írok mert ha én holnap felmondok és még 30 napot itt kell lennem velük így,hát akkor én be is kattanok.Eddig sem szívleltek de így biztos hogy maradandó emléket fognak hagyni nekem erről az utolsó hónapról.Így ha nem lehet kikerülni ezt a 30 napot akkor hogy tudnék megszabadulni minnél hamarabb?Az egyik volt munkatársam részegen jött be pár hete és csuklóbol kirugták.Nem lehetne valami ártalmatlanabb dologgal kisérletezni hogy el tudjak kerülni onnan?
Köszönöm előre is a válaszát.

hoczimester 2012.05.29. 19:30:57

Elnézést.
Azt kifelejtettem hogy van 22 nap szabadságom.Ha mégis marad a 30 nap,ebből mennyit vehetek ki?Mégegyszer köszönöm előre is a válaszát.

Esélyegyenlőség 2012.05.30. 09:08:54

@hoczimester:

Igazából ellentmondásosnak tűnik a szituáció. Miért csak "fenyeget" és nem mond fel Önnek a munkaadó?

A határozatlan idejű munkaszerződésekkel nincsen semmilyen probléma, nemzetgazdasági ágazattól, illetve pozíciótól függően mindenhol így működik.

(Magam a határozott időre kötött kontraktusok mellé tenném le a voksot, mert véleményem szerint kiszámíthatóbb lenne és mind a munkahely presztízse, mind a munka értéke, így a munkavállaló is felértékelődne, - amennyiben tisztességes munkát végez).

A jelenlegi magyar jogrendszerben egy ilyen megoldás - általánosságban -, jogidegen lenne...

Amennyiben Ön mond fel, a munkaadónak ki kell adnia az Ön szabadságának éves arányos részét. Ez beleszámít a felmondás idejébe. Így túl sok időt biztosan nem kell munkában töltenie.
(Nem szívesen említem meg, de természetesen Ön a felmondás ideje alatt is jogosult a táppénzes ellátásra).

Azért azt javaslom, hogy mielőtt Ön feladná a munkahelyét, gondolja át, hogy van-e reális esélye az elhelyezkedésre.

A munkaadójának abban igaza van, hogy jelenleg túlkínálat van a munkaerőpiacon. Az is igaz, hogy a foglalkoztatottság alacsony mértéke, már-már a vállalatok működőképességét veszélyezteti, - tehát megjelenik a kereslet is, lehet munkát találni -, de a munkafeltételek néha indokoltan, néha indokolatlanul is rosszak.

Kitti89 2012.05.30. 11:07:46

Tisztelt Tanácsadó,

olyan problémával fordulok Önhöz, hogy nemrég kezdtem el dolgozni, pontosan március 19-én egy nagyvállalatnál de a fizetési ígéreteket nem teljesítették. Ezért más állás után kerestem, megkaptam a közszférában egy pozíciót de az átvilágítás elhúzódik, és így a 3hónapos próbaidőm lejárta után tudnak csak felvenni július 1-től.
Június 15én jár le a próbaidőm, utána a felmondási időm 30 nap. A kérdésem az lenne hogy ha június 15.én beadom az írásos felmondásom, hogy közös megegyezéssel június 30.án szeretném megszüntetni a munkaviszonyom, és ezt aláírja a vezetőm, akkor nem tudnak már kötelezni a felmondási időm letöltésére? Úgy érzem, ez az egy megoldása van a helyzetnek mivel ha nem írja alá 15.én a lapomat, akkor szimplán fel tudok mondani még a próbaidőm utolsó napján.
Köszönöm előre is a segítséget.

Esélyegyenlőség 2012.05.30. 11:29:36

@Kitti89:

Kedves Kitti!

Próbaidő alatt bármelyik szerződő fél (munkaadó, munkavállaló) indoklás és következmény nélkül jogosult a munkajogviszony megszüntetésére. Ön - a leírtak alapján -, június 14-én jelezheti munkaadójának egyoldalú elállási szándékát (felmondás) a szerződéstől. (...) Szóba sem kerülhet a felmondási idő.

Természetesen amennyiben Önnek jó a kapcsolata a munkahelyi vezetőkkel, úgy közös megegyezéssel is lehetséges a munkaviszony megszüntetése.

Ön nagyon jól látja a lehetőségeit!

(Az Ön esetében most nem került szóba, de az olvasók számára meg kell jegyeznem, hogy az un. "passzív táppénz" megszűnt. Tehát a biztosítási jogviszony megszűnésével együtt a táppénz-jogosultság is megszűnik!)

Kitti89 2012.05.30. 11:51:16

@Esélyegyenlőség: Tisztelt Tanácsadó, köszönöm az eddigi segítséget. Tehát ha a vezetőm aláírja a június 14.én dátumozott a munkaviszonyomat június 30.ával megszüntető felmondásomat, akkor ezek után már nem kötelezhet a felmondási időm letöltésére, ugye?
Én úgy számoltam hogy 15.ével jár le a próbaidőm.

Esélyegyenlőség 2012.05.30. 16:38:03

@Kitti89:

Kedves Kitti!

Ürülök, hogy rákérdezett:

A Ptk. rendelkezései szerint is, ezzel párhuzamosan az Mt. rendelkezései szerint is a KÉZBESÍTÉS időpontja a meghatározó.

(Amerikai filmekből ismerős lehet a jelenet, amikor a kézbesítési ügynök, vagy a bírósági titkár az idézett kezébe "nyomja" az idézést tartalmazó borítékot. Az irat így minősül kézbesítettnek...)

A munkaadó általában könnyű helyzetben van, mert a munkaidő végén az alkalmazott kezébe adja a felmondást tartalmazó iratot, azt átveteti, (tehát rá kerül az alkalmazott aláírása), így az irat kézbesítettnek minősül.

A munkavállalónak azonban nem árt eléggé óvatosnak lennie.

Normális esetben Ön is megteheti, hogy - jelen esetben 14.-én -, a munkaidő lejárta előtt átveteti a munkaadóval /titkársággal a felmondás tényét igazoló iratot /levelet.

Néha azonban előfordul, hogy a munkaadó megtagadja ilyen módon az átvételt, - amit jogszerűen nem tehet meg, de Ön vélhetően nem fogja tudni bizonyítani, hogy át akarta adni az iratot.

Ezért érdemes a felmondás közlését tartalmazó levelet néhány nappal (4-5) korábban, tértivevényes elsőbbségi küldeményként postai úton is megküldeni a munkaadó részére.

Amennyiben nem vennék át az Ön által küldött levelet, akkor hatályba lép az un. kézbesítési vélelem. Ez azt jelenti, hogy a kézbesítés kétszeri megkísérlését követően (az át nem vett levél is) kézbesítettnek minősül. Az Ön bizonyítéka a visszakapott és sértetlenül megőrzött boríték. (Nyilván, ha Ön felnyitja a borítékot, akkor nem bizonyítható, hogy milyen tartalmú volt a küldemény).

A felmondás szövegezése egyszerű:
Tárgy: Munkaviszony felmondása

Címzés:
XY Ügyvezető úr /asszony részére
A vállalat neve
Helység
Közterület
Irányítószám

Tisztelt Ügyvezető Úr /Asszony!

Alulírott Kitti89 (Szhi; anyja neve) ... cím alatti lakos bejelentem, hogy munkaviszonyomat a próbaidőre vonatkozó jogi előírás szerint, a próbaidő alatt, 2012. június 14. napjától kezdődően meg kívánom szüntetni.

Kérem, hogy ugyancsak a jogi előírásoknak megfelelően az utolsó munkában töltött napomon velem teljes körűen elszámolni szíveskedjenek, valamint a szükséges TB és adóigazolások kiadását részemre biztosítsák.

Segítségüket köszönöm:
Dátum
Aláírás

Nikolasz06 2012.06.03. 18:59:50

Tisztelt Tanácsadó!
Olyan kérdéssel fordulok Önhöz,hogy,ha elbocsájt a munkaadóm (fél év után,határozatlan munkaviszonyban),akkor is van felmondási idő,ami alatt kereshetek másik munkahelyet?
És jogosult vagyok-e azalatt az idő alatt is a munkabérre?
Válaszát előre is köszönöm!

Esélyegyenlőség 2012.06.03. 21:06:44

@Nikolasz06:

Kedves Nikolasz!

A jelenleg még hatályos Munka Törvénykönyve szerint igen, a munkaadó rendes felmondása esetén a felmondási idő fő szabály szerint 30 nap. Ennek a felét nem kell munkában töltenie, a fennmaradó 15 nap esetében pedig a munkaadó felmentést adhat a munkavégzés alól.

Természetesen a munkaviszony tényleges megszűnéséig Ön jogosult munkabérre. A biztosítási jogviszonya azonban a munkajogviszony megszűnésével párhuzamosan megszűnik, - táppénzes ellátásra nem jogosult. Amíg nem talál új munkahelyet un. Egészségügyi Szolgáltatási Járulékot kell fizetnie (cs. 5.000, -Ft /hónap), - biztosítotti ellátási jogosultságát így tudja fenntartani.

Az új Munka Törvénykönyve - megítélésem és eddigi ismereteim szerint -, a munkavállalókra nézve hátrányosabb lesz. (...) Még több alaptalan esetet fog adni az index.hu "munkahelyi terror" blogjának. Szubjektív megjegyzésem: sajnos jelenleg nem az elvégzett munka, hanem a munkahely, a munkahely megtartása az érték. Ez nagyon nem jól van így.

Más oldalról most is leírom, - és ennek hangsúlyozására minden lehetőséget megragadok: a hagyományos, napi 8 órában, munkajogviszony keretében betöltött munkahelyek száma az egész világon jelentősen csökken.

Ezzel együtt a munkaszervezés és a foglalkoztatás rugalmas formái, a globális szervező /termelő fogyasztói hálózatok szignifikánsan növekednek. Egy egészen új szemlélet van kialakulóban, amelytől még sokan idegenkednek, de a közeljövő dolgozói és fogyasztói társadalma a fejlődést csak ezekkel az eszközökkel tudja fenntartani.

Deshor 2012.06.06. 18:31:27

Kedves Tanácsadó!

Jóváhagyta a főnököm, hogy augusztus közepéig felhasználjam az év hátralévő részére maradt összes szabadságomat (15 nap). Az általam tervezett utolsó munkanapig (augusztus 17ig) még 6 hetet aktívan dolgozom, 3-at szabadságom leszek, úgy időzítve, hogy a felmondási idő utolsó 3 hetén legyek szabadságon.

Mikorra időzítsem a felmondás bejelentését, ha nem szeretnék kitolni a munkaadómmal sem, viszont, mivel szeptember 1-től más uniós állam törvényei szerint végzek munkát, ne kelljen "itthon hagyni" a törvény szerint járó éves szabadnapjaimat?

Esélyegyenlőség 2012.06.06. 22:01:20

@Deshor:

Kedves Deshor!

Önnek augusztus közepéig az éves szabadság arányos része jár, azaz 15/24-ed rész, - ebben az esetben.
Amennyiben a munkaviszonya megszűnéséig az arányos résznél többet vesz igénybe (túl-szabadságnak is szokták mondani a köznyelvben), - a különbözettel el kell számolni.

Alap esetben a felmondási idő 30 nap, amely a munkahelyen folyamatosan eltöltött munkaévek számától függően növekedhet.

A felmondási szándékát legkésőbb augusztus 30-ig írásban közölnie kell. Közlésnek az minősül, amikor a munkaadó az Ön felmondását átvette. (Tehát nem a postára adás időpontja, hanem a kézbesítés, vagy a tényleges átvétel időpontja irányadó a kógens jog szerint).

Ha jó a viszony Ön és a munkaadója között, esetleg megpróbálhatná közös megegyezéssel megszüntetni a munkaviszonyt.

Önnek kell tudnia /éreznie, mi a helyes. Mivel Ön mond fel, a munkaadó a felmondási idő teljes egészére kötelezheti a munkavégzésre, - levonva az éves szabadság arányos részéből fel nem használt napokat.

Molká 2012.07.24. 09:00:44

Tisztelt Tanácsadó!

Az lenne a kérdésem,hogyha beadom a felmondásom,és le kell töltenem a 30 napos felmondási időt,ezalatt én elmehetek táppénzre?

Válaszát előre is köszönöm

Esélyegyenlőség 2012.07.24. 09:24:07

@Molká:

A felmondási időt ki kell tölteni a munkavállaló felmondása esetén. (Ettől közös megegyezéssel el lehet térni).

A táppénz-jogosultságot most nem szeretném részletezni, természetesen a felmondási idő biztosítási jogviszony, indokolt esetben, munkavégzésre alkalmatlan eü. állapotban jogosan jár a táppénzes ellátás.

Molká 2012.07.24. 10:39:32

@Esélyegyenlőség: Köszönöm gyors válaszát.

Molká 2012.07.24. 10:45:25

Tisztelt Tanácsadó!

Elnézést kérek,rosszul fogalmaztam az előbb.Úgy gondoltam,hogy a táppénz beleszámít e a felmondási időbe. Köszönöm előbbi válaszát.

Esélyegyenlőség 2012.07.24. 12:31:03

@Molká:

Igen, természetesen beleszámít. (...) Ha ezt az utat választja, akkor a havi bérénél jelentősen kevesebb összeget fognak számfejteni, - de erre bizonyosan Ön is számít.

Rozi68 2012.07.26. 21:52:11

Tisztelt Tanácsadó!

Olyan kérdéssel fordulok önhöz hogy fölszeretnék mondani jelenlegi munka helyemen mert ötödik hónapja 40-42 ezer forintot keresek ami a jelenleg hatályos minimálbér majd nem fele rendes nyolc órai munka végzéssel. 10 éve dolgozom itt így is kötelezhető vagyok arra hogy 30+25 nap felmondási időmet kitöltsem?
Válaszát előre is köszönöm!

Esélyegyenlőség 2012.07.26. 22:57:16

@Rozi68:
Kedves Rozi!

A hatályos minimálbér bruttó összegben van meghatározva (úgy is szégyenteljesen alacsony), - a kérdés az, hogy Ön teljes egészében megkapja-e ezt az összeget a számlájára.
Bérkalkulátor programot pl. itt talál: www.hrportal.hu/index.phtml?page=berkalkulator

Ne mondjon fel, mert végkielégítés, hosszabb felmondási idő is megilletné önt, ezeket a jogait a felmondással elveszítené. Tegyen panaszt a Munkaügyi Központ megyei igazgatóságán és az OMMF-nél. Végső esetben forduljon a munkaügyi bírósághoz, ha valóban nem számfejtik az Önt megillető munkabért.
Kérdésére válaszolva: igen, amennyiben Ön kezdeményezi a felmondást, úgy a felmondási idő teljes egészét le kell dolgozni, - igaz, a munkaadó ez alól mentességet adhat.

zsuzsu5 2012.09.27. 12:39:16

Tisztelt Tanácsadó!

A problémám a következő! A mostani munkahelyem csak 4 órás vagyok, kevés fizetéssel! Folyamatosan keresek másik állást, ami többet fizet! Most lehet hogy találtam egyet, behívtak elbeszélgetésre, és egy héten belül értesítenek arról, hogy megfeleltem-e! 4 éve lesz novemberben, hogy dolgozom a mostani cégnél, mennyire kötelezhet a felmondási időre, ha esetleg sikerülne egy másik munkahely, és ott azonnal kellene kezdeni? Olvastam, hogy a 30 nap a felmondási idő plusz egy-két nap, évtől függően! Viszont addig nem tudok szólni, míg nem biztos a helyem! Megkérdezni viszont nem tudom, hogy kötelezne-e a felmondási időre!
Választ várok! Előre is köszönöm!

ildokelemen 2012.09.27. 14:45:47

Kedves Tanácsadó!

1 hete járt le a 3 hónapos próbaidőm,véglegesítésről új munkaszerződést nem kaptam. Itt emberileg semmibe vesznek és gondolkodom a felmondáson amit nem szeretnék letölteni.Kollégák elmondása szerint a nem fogják aláírni az azzonali felmondást, sőt még perre is számithatok.
Válaszát előre is köszönöm!

Esélyegyenlőség 2012.09.28. 19:57:12

@zsuzsu5:
Kedves Zsuzsu,

amit Ön kérdez, az örök dilemma... Erre a kérdésre nem könnyű okos választ adni. Jogi értelemben Önt kötelezheti a munkaadó a felmondási idő letöltésére, - az éves szabadság arányos, fel nem használt részét - ha van ilyen -, ki kell adni és ez beleszámít a felmondási időbe, azaz a felmondási idő kötelezett része lerövidül.

Közös megegyezéssel természetesen bármiben meg lehet állapodni.

Más oldalról nézve azonban azt tanácsolom Önnek, hogy olyan munkaadóhoz ne szerződjön, amely nem akarja az Ön törvényes kötelezettségeit tiszteletben tartani.

A lehetséges új munkaadónak tudomásul kell vennie, hogy Ön kizárólag X nap felmondási idő letöltését követően tud rendelkezésre állni. - Aki ezt nem veszi tudomásul, az első jogsértést máris elkövette Önnel szemben.

Óhatatlanul felmerül a kérdés, ha az Ön munkajogi kötelezettségeit nem fogadják el, akkor hogyan fognak viszonyulni az Ön jogaihoz?

Legyen óvatos! Általában nincsen olyan, hogy "most", "rögtön", "azonnal."

A jelenlegi munkaadójának adott esetben írhat egy levelet, hogy pl. családi okok miatt nem tudja a továbbiakban ellátni és Ön kéri felmentését a munkavégzés alól.

Esélyegyenlőség 2012.09.28. 20:07:21

@ildokelemen:

Kedves Ildikó,

milyen "véglegesítésre" gondol? Vagy kötöttek Önnel munkaszerződést, vagy nem, - ha megkötötték a szerződést és az ott megjelölt próbaidő eltelt, - akkor nem kell a munkaadónak a véglegesítésről külön értesítenie Önt.

Ha Ön nem szeretne a cégnél dolgozni, akkor miért nem mondott Ön fel a próbaidő utolsó munkanapján?

Ha esetleg még több információt ír, bővebben tudok válaszolni, - az itt leírtak alapján igen, elvileg Ön már csak rendes felmondással szüntetheti meg a munkaviszonyát. Számíthat-e perre? Jogi értelemben erre van lehetőség, a gyakorlatban a munkaadónak nem feltétlenül éri meg vállalnia a per procedúráját, - persze a munkaadó adottságain is sok múlik.

TaVi 2012.10.02. 18:38:16

Tisztelt Tanácsadó!
Lassan 10 éve fennálló munkaviszonyomra vonatkozóan a mai nap beadtam a felmondásomat. A munkáltató felmondási idő letöltésére kötelez. Hány nap a felmondási időm? Van rá valamilyen megoldás, hogy ne kelljen letölteni (két hét múlva kezdhetnék az új helyen)? A szabadság, betegszabadság, táppénz napjai beleszámítanak esetlegesen a felmondási időbe? Ha nem jelenek meg a munkahelyemen, milyen jogkövetkezményre számíthatok?
Válaszát előre is köszönöm

Rácz Sándor 2013.01.07. 17:33:36

Tisztelt Tanácsadó!

Munkaviszonyom november 25.-ével megszűnt,de a leszámolási papírjaimat azóta sem kaptam kézhez.A volt munkaadóm mindig arra hivatkozik,hogy nem dolgozik a könyvelő ...emiatt már két leendő munkahelyemet vesztettem el.Van-e jogalapom arra,hogy kérjek tőle bármilyen kártérítést?
Válaszát előre is köszönöm ...

Esélyegyenlőség 2013.01.07. 19:02:44

@Rácz Sándor:

Tisztelt Uram!
Véleményem szerint esetleg nem vagyoni kártérítésért indíthatna keresetet, de nem érné meg...

Tértivevényes levélben szólítsa fel a munkaadóját a kért iratok megküldésére, egyben írja bele a levélbe, hogy amennyiben az iratokat három munkanapon belül nem postázza, úgy a NAV illetékes kirendeltségétől átfogó ellenőrzés végzését fogja kérni. - Ezt egyébként tegye is meg!

Rácz Sándor 2013.01.07. 20:11:47

Köszönöm a válaszát !

nagyt84 2013.01.09. 10:11:14

Tisztelt Tanácsadó!

Több mint 4 éve dolgozom ugyanazon a munkahelyen, eddig teljes munkaidőben, évente megújított határozott idejű szerződéssel. Pár hónap múlva lenne meg az 5 év munkaviszonyom, mely után - tudomásom szerint - a szerződésem törvényileg határozatlan idejűre emelkedne (azonban javítson ki, ha tévednék ebben), amely nekem elég fontosnak számított. 1 hónapja azonban bejelentették nekem szóban, hogy mivel rosszul megy a cég, de szeretnének munkaerőként megtartani, ezért vagy kijelentenek a munkaviszonyból vagy 4 órás részmunkaidőbe jelentenek be, viszont gyakorlatilag továbbra is napi 8 órában, heti 40 órában dolgoznék ugyanannyi bérért. Tavasztól viszont újra teljes munkaidőben lennék bejelentve. Azonban erről semmilyen írásbeli értesítést nem kaptam, új szerződést és semmi egyebet nem írtam alá, de a bérpapírom alapján most tudtam meg, hogy azóta (tehát már 1 hónapja) 4 órás munkaidőbe vagyok bejelentve. Ez mennyire törvényes? Jogorvoslattal lehet-e élni?
Illetve ha semmit nem tehetek ellene, és tavasztól újra teljes munkaidőben leszek bejelentve, onnantól kezdve további 5 évig kaphatok határozott idejű szerződést? Ha szülni szeretnék, beleszámít-e a munkaviszonyba a 4 órás munkaidő? Mire számíthatok ebben az esetben?
Illetve felmondás esetén ekkor is érvényes rám a 30 nap felmondási határidő, mely az előző (tehát a teljes munkaidős) szerződésemben lett rögzítve?

Esélyegyenlőség 2013.01.10. 02:02:36

@nagyt84:

Hűha!!!
Ne haragudjon, miközben gondolkozom a válaszon, egyre inkább meggyőződésemmé válik, hogy a foglalkoztatást a határozott időre szóló kontraktusok irányába kellene terelni. ... Ezzel erőteljesen felértékelődne a munkaerő értéke - persze jobban a kiváló munkaerőé -, viszont a munkaadók kénytelen-kelletlen, de kénytelenek lennének harcolni a munkaerő megtartásáért. A jelenlegi vegyes rendszer igazából senkinek nem jó és az Ön esetében is módot ad a visszaélésre.

192.§ (2) A határozott idejű munkaviszony tartama az öt évet nem haladhatja meg, ideértve a meghosszabbított és az előző határozott időre kötött munkaszerződés megszűnésétől számított hat hónapon belül létesített újabb határozott tartamú munkaviszony tartamát is.

a törvény korlátozza, hogy azonos felek között ismételten kössenek ki határozott időt, vagy hosszabbítsák meg az eredeti időtartamot. Eszerint a határozott idejű munkaviszony meghosszabbítása vagy a határozott idejű munkaviszony megszűnését követő hat hónapon belüli ismételt létesítése csak munkáltatói jogos érdek fennállása esetén lehetséges. A megállapodás emellett nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekének csorbítására. A törvény tehát nem ad konkrét mértéket arra, hogy hányszor lehet azonos felek között meghosszabbítani a határozott idejű munkaviszonyt, vagy ismételten határozott időt kikötni. Ennek jogszerűsége mindig az eset összes körülményeinek ismeretében ítélhető meg. Kettős mércét kell alkalmazni: egyrészt vizsgálandó, hogy a munkáltató eljárását indokolja-e valamilyen jogos érdek, másrészt, hogy mindez nem vezet-e a munkavállaló jogos érdekének sérelmére. Nincs akadálya az időtartam akár sokadszori meghosszabbításának, illetve újabb határozott idejű munkaszerződés kötésének, ha az megfelel e kettős követelménynek.

Határozott idejű munkaviszony azonos felek között történő hat hónapon belüli meghosszabbítására vagy a határozott idejű munkaviszony megszűnését követő hat hónapon belül újabb határozott idejű munkaviszony létesítésére a munkaszervezéstől független, objektív ok fennállása esetén kerülhet sor és nem sértheti a munkavállaló jogos érdekét.

Bár a „munkáltatói jogos érdek” fogalma meglehetősen szubjektív, esetleges, a korábbi bírói gyakorlat alapján annyi bizonyos, hogy a költségtakarékos létszámgazdálkodás önmagában nem tartozik ebbe a körbe. Alátámaszthatja azonban a határozott idejű szerződések láncolatát, ha az adott munkakörben alkalmazott munkavállalók száma valóban rendkívül hektikusan változik, illetve a munkáltató megrendeléseinek volumene hasonlóan ingadozó, előre nem látható. Az sem közömbös, hogy a munkavállalók milyen arányát alkalmazza a munkáltató határozott időre.

Nem tudom pontosan, hogyan tudnám a legjobban érvényesíteni az Ön jogait. - Nem szívesen írom, de színleg belemennék a jelenlegi helyzet elfogadásába, amíg az öt év el nem telik. - Egy éven belül van Önnek joga a Munkaügyi bíróságon jogorvoslatra, minden elmaradt bért és juttatást és kamatokat, akár kártérítést is követelhet.

Jelenleg a legjobb és a legrosszabb tanácsom is az, tegyen úgy, mint ha mi sem történt volna. Próbálja elérni az öt évet, ha ez sikerült, akkor semmiképp nem veszíthet.
Törekedjen arra, hogy ne írjon alá semmit, húzza az időt. Ostobán habgzik, de türelem játék. Írjon, ha valami történik, érzésem szerint Ön most még nem tudná megnyerni a munkaügyi pert. Egyértelműen kell a rosszhiszeműséget igazolni tudni.

Ahhoz kétség sem fér, hogy a jog szellemiségével ellentétes, amit Önnel művelnek, de nem szabad kizárólag a bíró szimpátiájára hagyatkozni. A kógens jog a a meghatározó.

Én értem a munkaadók problémáját, - ne értsen félre, mert azt gondolom, hogy az esetek meghatározó zömében nincsen egészen igazuk -, de önmagában az a kiszámíthatatlan gazdasági rendszer, amelyben működni kénytelenek, - ilyen piti jogsértések garmadára kényszeríti őket. Emberileg nagyobb a felelősségük, mint jogilag.

nagyt84 2013.01.10. 08:32:46

Tisztelt Tanácsadó!

Köszönöm szépen a választ! Én is értem a munkaadóm problémáját, ezért nem is szeretnék pert indítani, másrészt pedig a mai világban fontos kincs a munkahely, és nem szeretném elveszíteni. Viszont úgy érzem engem ezzel óriási hátrány ért, és azzal nem jutok előrébb ha együttérzek, magamra is gondolnom kell. Azon vagyok, hogy új, biztosabb munkahelyet találjak, de addig is türelmesen várok...

Esélyegyenlőség 2013.01.10. 10:56:49

@nagyt84:

Egyetértek Önnel. Próbálja védeni saját magát. - Csak egy gondolat: az nagyon szomorú, amikor a munkaadó és a munkavállaló érdekei már ilyen szinten sem esnek egybe. A kár az nem csak gazdasági kárként jelentkezik, hanem erkölcsi kárként is. Nagyon távol kerültünk a "win-win" pozíciótól.

HegedüsZ 2013.01.19. 19:54:35

Tisztelt Tanácsadó!

Jelenleg munkanélküli vagyok.Külföldön dolgoztam,kisebb megszakításokkal.Most viszont egy fejér megyei vállalatnál szeretnék munkát vállalni.A problémám az,hogy ha ismét lenne külföldön munka,nekem egy-két nap alatt le kellene számolnom.Tudomásom szerint,ennél a vállalatnál is egy hónap felmondási idő van.Bár volt olyan eset,hogy egy illetőt nem akartak elengedni,másnap bement egy ügyvéddel,el is engedték.Érdeklődnék,hogy ilyen helyzetben lehetséges e valamiféle megoldás?

Válaszát előre is köszönöm!

Esélyegyenlőség 2013.01.19. 22:42:02

@HegedüsZ:

Tisztelt Uram,

- ha olvasta itt az oldalon a véleményeimet, - akkor Ön nagyjából tudhatja, hogyan állok ehhez a kérdéshez.
Kiemelem, - és úgy érzem, hogy a jövőben egyre többet érdemes foglalkozni ezzel -, indokoltnak látnám a munkaerőpiac átalakítását a határozott időre szóló kontraktusok irányába, - többek között az ilyen eseteket is egyértelműbben lehetne kezelni.

A jogszabály egyértelmű: a felmondási idő minimum 30 nap, amelyet munkavállalói kezdeményezés esetén teljes egészében ki is kell tölteni.

Közös megegyezéssel azonban akár azonnal is megszüntethető a munkaviszony, - de egyik felet sem kötelezi és nem is kötelezheti arra, hogy elfogadja a közös megegyezéses megszűnést.

Pro-kontra nem támogatom, amikor a munkaadó vs. munkavállaló erővel, ügyvéddel, "hadsereggel" támadnak egymásra, - természetesen a jogi támogatás adott esetben bármelyik felet megilleti, - de nem az a lényeg, hogy ki tud nagyobb tömegű ügyvéd-sereget kiállítani.

Meg lehet próbálni, jelen esetben érdemes megpróbálni érvelni a munkaadónál a közös megegyezés mellett, - de ez az Ön részéről most alapvetően kérés, - a munkaadó vagy megértő, vagy nem.

(Ne tessék ilyenkor elfelejteni, - legyen az a legegyszerűbb munkakör -, a kilépő munkaerő pótlása, betanítása, beilleszkedése pénzbe kerül.).

Amennyiben a munkaadó válasza az Ön részére: NEM, - úgy az Ön belátásától és döntésétől függően dönthet úgy, hogy egyoldalúan felmondja a munkaviszonyt. Ezzel Ön jogsértő módon jár el, - kockáztatja, hogy a munkaadó munkaügyi jogvitát indít Ön ellen, ahol Önt kártérítés megfizetésére fogják kötelezni. (Ca. 10 havi átlagkeresetének megfelelő összeg lehet a büntetés).

Abban az esetben is, ha Ön erre a lépésre kényszerül, ha Ön így dönt, - akkor is - jogi segítséggel -, jelezze a munkaadó felé írásban a döntését. A nem rossz szándékú eljárás, még a bíróság előtt is mérlegelendő tényező lehet.

dave66688 2013.02.11. 14:23:44

Tisztelt Tanácsadó!

Most mondtunk fel a munkahelyünkön ahol 4 hónapja dolgoztunk mivel nem fizettek ki minket! kérdésem lenne ilyenkor mi a teendő,- be voltunk jelentve 8 illetve a párom 4 órában de napi bér kifizetésében voltunk megállapodva ami több volt mint a bejelentett pénzünk de bér papírt is csak novemberben kaptunk utoljára.Illetve fizetést is csak január elején.
Várom válaszát!ÜDvözlettel!Dave

Esélyegyenlőség 2013.02.11. 15:58:05

@dave66688:

Először is ellenőrizzék, hogy a munkaadó fizette-e Önök után a járulékokat. Ezt az Ügyfélkapun keresztül is tudják ellenőrizni.
Másrészt, írásban, tértivevényes levélben szólítsák fel a munkaadót az elmaradt bérek kifizetésére. (Igazából, ezt a felmondás előtt kellett volna megtenni, amely felmondás, rendkívüli felmondás, ha ezt tények és az Önök ráutaló magatartási ezt támasztja alá).
Panaszt a munkaügyi kirendeltségen tudnak tenni, a munkaügyi jogvitát pedig a területileg illetékes munkaügyi bíróságon kell lefolytatni. - Javaslom, a kereset megfogalmazására és a képviseletre kérjenek fel ügyvédet).

hovilaci 2013.06.22. 09:49:54

Tisztelt Tanácsadó!

A párom ügyében érdeklődnék, hogy 2012 dec. - 2013.jún. 23-al a munkaviszonyát meg akarja szüntetni rendkívüli felmondással. Mivel talált másik munkahelyet ahol a keresleti lehetőség jóval magasabb és 2013. jún. 25-én kezdenie is kellene. Mit lehetne beleírni a rendkívüli felmondó levélbe, illetve, hogy ilyenkor a mostani munkáltatója akadályoztathatja -e a páromat, hogy a másik munka helyre menjen? A rendkívüli felmondást azt kötelesek elfogadni?

Hgfs 2016.11.07. 22:45:47

Tisztelt tanacsadó

Leszamoltam jelenlegi munka hejemnel jogi leszamolas utjan mivel kpzos megegyezesbe nem mentek bele es a 30napos felmondasi hataridomet sem tutam letolteni movel egy joban fizeto kulfoldi munkat talaltam ezert az okokbol nem tutam letolteni a 30 napot es nem is egetek el a fentiegben emlitet jogi leszamolasal szamoltatakle ami el vileg aszt takarja hogy a lenem dolgozot 30napot en koteles vagyok a cegnek az 1 havi fizetesemet a ceg javara ki fizetni eben az ugy ben kerem valaszat hpgy ijenre kotelezhetnek-e

Valaszat elore is koszonom

Teker26 2017.07.14. 11:11:40

Jó napot 4 hónapja dolgozom egy fehérvári cégnél aki most ki akar dugni táppénz alatt
És ebből 3 hónap volt a próba idő és most elméletileg járna egy hónap fel mondasi idő amit avval hárították hogy ez csak rám vonatkozik a cégre vagy a közvetítőre nem

I-Work 2017.07.14. 12:26:52

@Teker26:
Tisztelt Teker26!
Pontosan tudnom kellene, hogy Ön kivel áll munkajogviszonyban és mi áll az Ön munkaszerződésében.
Táppénz ideje alatt a munkajogviszony nem szüntethető meg, de a munkaadó közölheti a felmondást. A felmondási idő számítása a keresőképtelenség megszűnésétől kezdődik.
Egyebekben, -ha munkaerő-kölcsönzésről van szó-, az Mt.220.§-a szerint kell eljárni.
süti beállítások módosítása